Gebruikers van scholen die toegang hebben via Academic Software kunnen nu aanmelden via dit platform i.p.v. via Smartschool.

Statistiek A: Terminologie

Statistische terminologie en soorten gegevens (kwalitatief en kwantitatief) Leraar: Sjoert De Cremer
Diploma: Bachelor in het Onderwijs: Secundair Onderwijs

Lestraject bekijken?


Probeer WeZooz Academy meteen even GRATIS uit en start met leren dankzij onze diverse lestrajecten voor vakken in de 2de graad!

Gratis proberen Aanmelden

Vooraleer we aan het echte werk van statistiek kunnen beginnen, moeten we eerst weten wat termen zoals kwantitatief, kwalitatief, variatiebreedte, etc. willen zeggen. In dit traject worden deze begrippen aan je uitgelegd. 

Dit lestraject bestaat uit 5 lessen,
Geschatte duurtijd: 20 minuten.

Gratis proberen Aanmelden

  • Inhoudstafel Statistiek A: Terminologie
  • Statistische terminologie en soorten gegevens (kwalitatief en kwantitatief)

    Sjoert is enquêteur voor WeZooz Academy en legt in deze video de link met statistiek. (2de graad)

    Wat is statistiek en wat doen we ermee? Sjoert legt het ons uit aan de hand van een WeZoozAcademy-enquête. De statistische terminologie zoals kwalitatief en kwantitatief en de soorten gegevens komen aan bod.

  • Statistische terminologie: Oefening

    1. Je neemt een enquête af bij 100 gepensioneerden. Je stelt hen de volgende vragen: 1. Wat is de leeftijd dat u met pensioen ging? 2. Vindt u het leuk om met pensioen te zijn (ja/nee)? 3. Hoeveel kleinkinderen heeft u? 4. Is uw partner ook met pensioen (ja/nee)? Welk van deze gegevens zijn kwantitatief?
  • Gegroepeerde gegevens - variatiebreedte en klassen(-breedte)

    Sjoert heeft het in deze video statistiek over de grootte van de jongens uit zijn klas. (2de graad)

    Begrippen die te maken hebben met gegroepeerde gegevens zijn variatiebreedte en de breedte van de klassen zelf. Sjoert vertelt je er alles over in deze video.

  • Gegroepeerde gegevens: Oefening

    1. Bij een enquête moeten 1000 mensen een score 1, 2, 3, 4 of 5 geven, waarbij 1 = helemaal oneens en 5 = helemaal eens. Wat is de variatiebreedte van deze steekproef? (Ga ervan uit dat elk antwoord voorkomt in je steekproef)
  • TEST - Statistiek A: Terminologie

    1. Een stagiaire komt lesgeven en laat je aan het einde van de les een korte evaluatie invullen, waarop ze vraagt of:

      - (1) haar lesritme 'te hoog', 'juist goed' of 'te laag' was

      - (2) en eveneens vraagt ze een cijfer op 10. 

      Zijn deze twee gegevens kwalitatief of kwantitatief? Duid aan. 

    2. Welke van volgende gegevens zijn kwantitatief? Meerder antwoorden zijn mogelijk. 

    3. Een frequentietabel geeft de verdeling van de zwangerschapsduur (in weken) voor 59 lukraak gekozen babymeisjes. De kortste duur bedraagt 25 weken, de langste 41. Wat is de variatiebreedte?  

      Antwoord met een geheel getal!

Bekijk volledig traject Verberg volledig traject